Kedd, 2024-04-30, 08:27:29
Üdvözöllek Vendég | Regisztráció | Belépés

Budai mentőállomás 1123 Alkotás u. 56-58. (06-1)356-4937

Nyitólap » Anyag-archívum
A mentő a megkülönböztető jelzéseit használva haladt Kecskeméten, csütörtökre virradó éjjel, mikor összeütközött egy autóbusszal. Senki nem sérült meg a balesetben. Az új, sárga színű esetkocsiban mindössze 400 megtett kilométer volt. 

Alig 400 kilométert futott az új kocsi (fotó: MTI/Donka Ferenc)
Az új mentőautók január végén álltak szolgálatba. Korábban a TV2 Tények című műsora közölte - még az új sárga kocsik forgalomba állítása előtt - hogy információik szerint azok nem felelnek meg az előírásoknak.
Kategória: OMSZ | Megtekintések száma: 797 | Hozzáadta:: FireB | Dátum: 2012-02-23 | Hozzászólások (0)

Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) 39 ilyen autót állított  február elején szolgálatba: Pest megyében 18 dolgozik, a többit pedig a  megyeszékhelyek kapták meg.  A járművek 25 millió forintba kerültek, a benne található felszerelések még egyszer ennyit kóstálnak.
Hirdetés
Modern mentőautó
Fotók: Veres Viktor
– Az összes modern berendezés megtalálható benne, ami csak kapható – kezdi Dobó István, az OMSZ gépjárműosztályának osztályvezetője.

– Mivel elég nehezek, 3880 kilósak és 150 km/órával tudnak közlekedni, a benne ülők biztonsága érdekében a blokkolásgátlótól a kipörgésgátlóig, a vészfékező-asszisztensen át a visszagurulás-gátló és indulássegítőig minden megtalálható benne.

Modern mentőautó
És íme kívülről az új járgány

Újdonság még a vadriasztó, ami főleg a vidéki kollégáinknak nagy segítség. Mivel ennyire modern a felszerelése, a legjobb sofőrjeink közül is csak a legjobbak vezethetik. A kiválasztott sofőrök kétnapos tanfolyamon vettek részt, hogy megismerjék az autó működését, rajtuk kívül senki más nem vezetheti.

Kategória: OMSZ | Megtekintések száma: 1015 | Hozzáadta:: FireB | Dátum: 2012-01-03 | Hozzászólások (0)


Tájékoztatásul küldöm a 2011. október 4-én a Magyar Mentő és Mentőtiszti Egyesület  és az OMSZ szervezésében megrendezésre kerülő „ A sürgősségi ellátás jogi aktualitásai” című akkreditált tanfolyam programját, melyet a kiegészítő információkkal együtt szíveskedjél  a mentőállomáson kifüggeszteni, hogy valamennyi érdeklődő bajtárs megismerhesse. A tanfolyam akkreditálása mentőtisztek és mentőápolók részére is folyamatban van.
 
Jogsegélyért a Mentőegyesülethez fordult bajtársak száma az utóbbi évben megszaporodott. Az ellenük indult jogi eljárások jelentős részben a beteg helyszínen hagyása miatt történtek.
Esetismertetésekkel szeretnénk megvilágítani a probléma súlyosságát, következményeit. A tanfolyam előadói között üdvözölhetjük majd az Igazgatási és Jogi Osztályunk ismert képviselőjét, a Mentőegyesület megbízott jogászát, a sokunk által ismert és elismert, volt mentőorvos neves igazságügyi orvos szakértőt, és nem utolsó sorban a nemzetközi tapasztalatokkal is rendelkező orvos – jogászt, aki nemcsak a jogi, hanem etikai vonatkozásokról is tájékoztat. Ma már a sürgősségi ellátásban is tiszteletben kell tartani a beteg jogait, melyet betegjogi képviselő és nagy tapasztalattal rendelkező mentőtiszt kollégánk tár elénk.
 
Tekintettel a témakörök fontosságára szeretnénk, ha minél többen részt tudnának venni a tanfolyamon, ezért minden OMSZ dolgozó számára ingyenes a részvétel. A tanfolyamot mentőápoló és mentőgépkocsi-vezető bajtársainknak is ajánljuk.
A térítésmentesség ellenére kérjük, hogy a mellékelt jelentkezési lapot minden jelentkező töltse ki és legkésőbb szeptember 25-ig küldje el a jelentkezési lapon megjelölt e-mail címre vagy fax-számra.
 
Budapest, 2011. szeptember 20.
 
Köszönettel:
 
 
Tóth Attila
Elnök
MMME

A mellékelt fájlokhoz a letöltések menüben fértek hozzá! Admin
Megtekintések száma: 659 | Hozzáadta:: FireB | Dátum: 2011-09-22 | Hozzászólások (0)

 
 
A legtöbb mentős úgy tekint a munkájára, mint valami függőségre, akkor is, ha egyre több a nehézség. A járműpark öregszik, a betegek egyre ritkábban adják meg a tiszteletet, a munkaruha szakad, a fizetés kevés, hálapénz nincs, kiszállni mégsem lehet. Azt mondják, van benne valami varázslat, ami felnyomja az adrenalint. Nyolc órát töltöttünk az ország egyik legkorszerűbb mentőautójának csapatával.
 


„Huszonöt centi mélyen van bennem ez a cső” - mondja a mentőben fekve egy harminc év körüli vérző férfi, akit légmellel szállítanak a pulmonológiai klinikára az ország egyik legkorszerűbb mentőautójával, a M.I.C.U.– val (Medical Intensive Care Unit).
„Eddig csak a törést ismertem, de ezt a fájdalmat most szívesen elcserélném arra a fájdalomra. Ebben meghalni csak akkor lehet, ha nem jövök be a kórházba, ugye?” – kérdezi a hordágyon fekvő István az őt ellátó Kuzmányi János mentőápolótól, aki tizenhárom éve dolgozik az intenzív osztályon, és kilenc éve mentőzik. Azt mondja, bár sok a nehéz tényező, a mentőzés olyan, mint a drog: „ha egyszer valaki megérzi a szellemiségét, nem szabadul”. Tizenkét órás műszakjukból nyolc órát töltöttünk a gyorsreagálású intenzív-terápiás osztályként működő mentőautó csapatával.

.

Ez a speciális mentőkocsi azért is fontos, mert a segítségével olyan biztonsággal tudnak elszállítani egy beteget egyik kórházból a másikba (Budapesten nincs olyan egészségügyi intézmény, ahol az összes vizsgálatot el tudnák végezni), mintha a páciens egy intenzív ágyon feküdne. Mindezt mi is megtapasztalhattuk, amikor egy szívbeteg, illetve veseproblémákkal küzdő, altatásban lévő, instabil keringésű idős asszonyt kellett mellkas CT-re vinni. Különleges autó, de pénzt senki sem ad rá
A M.I.C.U., amelyből csak három van az országban, többek között azért különleges, mert nem a Mentőszolgálat által nagy többségben használt egyterű teherautó, amit mentőnek alakítanak át, hanem egy már építésekor is mentőnek készült gépjármű. Az autó méretét és felszereltségét tekintve is egyedülálló, nagyjából tizenöt millió forintnak megfelelő eszköz van rajta. A mentőautóban kötelezően tartózkodik egy sürgősségi szakorvos, egy intenzív szakápoló, illetve a jármű vezetője. Az általunk kipróbált, az Inter-Európa Mentőszolgálat Nonprofit Kft. által működtetett jármű köré egy négy gépkocsivezetőből, hat ápolóból, és nyolc-tíz orvosból álló csapat épül, szakmai vezetőjük pedig Zacher Gábor toxikológus, a Péterfy Sándor utcai kórház főorvosa, aki ingyen látja el ezt a feladatot. A M.I.C.U. fenntartása havonta körülbelül négymillió forintba kerül, amelyet teljes egészében az International Ambulance Service Kft. teremt elő a cégcsoport egyéb bevételeiből. "Bár egyértelmű, hogy a járműre szükség van, ami a finanszírozását illeti, az OMSZ-nek fix és nagyon kevés pénzből kell gazdálkodnia, az OEP nem akar fizetni, az Nemzeti Erőforrás Minisztériuma pedig hallgat" – mondta a hvg.hu-nak Molnár György, az Inter-Európa Mentőszolgálat mentési vezetője. Az OMSZ szóvivője, Győrfi Pál minderre úgy reagált: biztosítják az autóik szükséges karbantartását, büdzséjük fedezi a saját szervezett kocsiparkjuk működtetését, más, mentési feladatra vállalkozó cég, szervezet költségeit viszont természetesen már nem állják.

Innen már kikopott a paraszolvencia
A mentőegységen a felelősség és a végső szó most Apró Barbaráé. Jól kereső sebésznek készült, de mióta kilenc évvel ezelőtt, hatodéves egyetemistaként elkezdett mentőzni, nem tudott kiszállni. Most mégis vált: Angliába megy sürgősségi szakorvosnak, mert ez külföldön is komoly hiányszakmának számít, csak ott sokkal jobban meg lehet élni belőle. Azt mondja, fél a váltástól, de miután minden hitelét svájci frankban vette fel, nincs más lehetősége.
Az intenzív mellett ugyanis a sürgősségi ellátás a másik olyan terület, ahol nemigen fordul elő a paraszolvencia. S bár évekkel ezelőtt még a mentősök is kaptak hálapénzt, ez mára megszűnt. „Erre nincs pénze a lakosságnak” – magyarázzák. A doktornő ugyanakkor azt is hozzáteszi, ő ezt nem is várja el az emberektől, az ő fizetéséről ugyanis az államnak kéne gondoskodnia. Kuzmányi szerint sokszor többet is ér egy köszönőlevél, mintha pénzt kapnának.


Az alacsony fizetés miatt a mentőegység tagjainak legalább két-három másik állásuk is van. „Ez kell ahhoz, hogy az ember szinten tudjon maradni, ami persze még mindig nem jelent gazdagságot” – magyarázza Kuzmányi, akinél előfordul, hogy egy hónapban 250 óra helyett ennek akár a dupláját is ledolgozza. „Ha betartanánk az előírt óraszámot, úgy dőlne össze az egészségügy, mint egy kártyavár. Ezt a rendszert már csak az egészségügyi dolgozók hivatástudata viszi előre” – teszi hozzá.
Mivel pedig a mentőzés függőséget okoz, a mellékhatásai is ugyanúgy megvannak, mint a kábítószernek. A M.I.C.U. aktuális csapatának tagjai azt mondják, a mentősök közül sokan nem tudják feldolgozni a pszichikai stresszt. „Amikor az ember saját magánál fiatalabb embert takar le, az nagyon nehéz” – mondja Apró doktornő. „Ezt nem is lehet feldolgozni” – veszi át a szót a mentőautó vezetője. „Még most is kiráz a hideg, amikor arra gondolok, hogy egy tizenegy éves kisgyereknek azt kellett mondanom, hogy ’menj, adj egy puszit apukádnak’, mert mi már tudtuk, hogy végstádiumos gégetumoros, és menthetetlen. Valahol mindig meghalunk mi is a beteggel” – teszi hozzá Kuzmányi.
Azt mondják, mivel mentális segítséget intézményesített módon nem kapnak (az Országos Mentőszolgálat ezt cáfolta, szerintük erre jó a HELP Program), a feldolgozatlan stressz miatt nagyon sokan „elzüllenek”, mert a kocsmában próbálnak felejteni. Szintén gyakori emiatt az egészségügyi dolgozók körében a családok széthullása. A mentőzést azért szeretik mégis, mert „nagyon látványos dolgokat hajtanak végre, és változó körülmények között kell gyors és jó döntéseket hozniuk". A doktornő szerint az igazi sikerélmény az, ha a páciens nemcsak tovább él, de az életminősége is jó lesz. „Az az igazi művészet, amikor az ember a semmiből csinál valami nagyot” – teszi hozzá.
 
Alattomos lépcsőfokok
Ezt sokszor megnehezítik a körülmények: a páciensek részéről egyre ritkábban van meg a tisztelet, verbális és fizikai atrocitások is sokszor érik a mentősöket. Pihenésre sem marad sok idejük: egy tizenkét órás műszak alatt húsz perc ebédszünetet engedélyeznek, kivéve, ha hőségriadó van; olyankor ez 40 percre ugrik. Bár nem mindig van minden autó a teljes műszak alatt mozgásban, ilyen is előfordul, olyankor pedig nagyon kevés ez a pihenés.
Szintén hátráltatja a mentést, hogy egyes kórházakban a mai napig nincs megoldva az akadálymentesítés. A Szent László Kórházban (ma már Fővárosi Önkormányzat Egyesített Szent István és Szent László Kórház) tíz-tizenkét lépcsőfokon kell fel- és levinniük a betegeket; az akadálymentesítés hiányosságait a mentőegység tagjai szerint ott azzal magyarázzák, hogy műemléképületről van szó, amelyen nem végezhetnek érdemi átalakításokat. A Mária utcai szájsebészeti klinikán, ahol bizonyos esetekben szükség lehet intenzív ellátásra, intenzív osztály viszont nincs, több mint húsz lépcsőfokon kell szállítaniuk az adott esetben több mint száz kilós beteget a több tízkilós felszereléssel együtt.

.

Se ez, se az
A mentőegységgel töltött nyolc óra alatt több kórházban is megfordultunk, az egyik helyen pedig az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) munkatársaival is találkoztunk, akik bár szintén fanatikusan mentőznek, nem igazán tudnak pozitívumot említeni az OMSZ-ről.
Főleg az autópark állapotáról panaszkodnak: egyikük meg is mutatja, hogy alig lehet lehúzni az ablakot, ami a 40 fokos hőségben, a légkondicionáló nélküli autóban nagyon megnehezítette a munkájukat. Az OMSZ központi rohamkocsija is épp ott halad el mellettünk, az ápolóról pedig dől a víz. Azt is megtudjuk, hogy a Magyarországon működtetett mentőautók 11 százalékában van csak légkondi, de ez közel sem a legnagyobb probléma. Egyes öreg járművekben nincs blokkolásgátló és légzsák sem. A mentősök azt mondják, a román esetkocsik felszereltebbek, mint a magyar rohamkocsik, ezt viszont szintén cáfolta az OMSZ.
Győrfi Pál szerint csupán arról van szó, hogy a román autók fiatalabbak, de felszereltségükben nincs különbség. "Az OMSZ-nél szigorú előírás, hogy olyan mentőautó nem futhat ki az útra, amely műszaki szempontból nem biztonságos. Ezt folyamatosan ellenőrzik a mentőszolgálat műszaki munkatársai, továbbá járműveiknek minden évben komplett, hivatalos, az OMSZ-től független műszaki vizsgán kell megfelelniük" - tette hozzá.
Az öregebb kocsik is kiszállhatnak

Egy rendeletmódosítás nemrég az eddigi 10 év helyett 13 évben maximálta a mentésben használható gépkocsik korát. Az OMSZ flottája nagyjából ezer járműből áll, ebből 743 autó fut az utakon, a többi tartalék. Egy ilyen flottánál szükség lenne a rendszeres gépkocsicserére, de 2008 óta egyetlen új autót sem tudtak beállítani. Emiatt elöregedett az OMSZ gépjárműflottája, hamarosan több mint háromszáz autójuk lépi át a tízéves kort. Győrfi Pál szerint az említett jogszabály-módosítás nem a legjobb megoldás, de dönteni kellett, hogy vagy ez, vagy jelentősen kevesebb autóval közlekednek. Utóbbi viszont a biztonságos mentést is veszélyeztethette volna.

A mentőautók mégis lehetnek balesetveszélyesek, az például, hogy egyes járművekben a két első ülés között van az oxigénpalack, nemrég tragédiához vezetett. Az OMSZ munkatársai elmeséték, hogy az egyik mentőautó balesete során a rajta utazó gépkocsivezető azért lett "agyhalott", mert az ütközés közben beverte a fejét az oxigénpalackba. A konkrét eset kapcsán az OMSZ szóvivője a hvg.hu-nak azt mondta: a megsérült gépkocsivezető nem "agyhalott", fejsérülésének mechanizmusát még vizsgálják, az említett palack pedig nem a két ülés között van.
„Kritikán aluli a szervizháttér, egy autó javítására pedig nagyjából háromszor annyi pénzt költenek, mint amennyibe egy új jármű kerülne” – mondja az OMSZ egyik neve elhallgatását kérő dolgozója, egy másik pedig hozzáteszi: „Csak a BKV-nak és az OMSZ-nek nincsen téli gumija”. Az OMSZ-nél úgynevezett „négyévszakos” gumit kapnak, amely tapasztalataik szerint „sem télen, sem nyáron nem jó”. Győrfi Pál ezen is finomított, szerinte ezek a gumiabroncsok nyári és téli közlekedésre is alkalmasak, és egyetlen baleset oka sem volt a gumik jellege vagy állapota.


„Ez nem mentő, ez szemétszállító”
„Nincs ruhánk, fizetésünk, autónk” – veszi át a szót egy másik OMSZ-es dolgozó, aki ennek ellenére már 23 éve mentőzik, jelenleg a pótlékokkal együtt havi 110 ezer forintért. Hatévente kapnak például új nadrágot, holott már a használat első egy-két évében tönkremennek. Egyikük megmutatja, hogy a ruhájára varrt fényvisszaverő csík is elkezdett leszakadni. Azt az OMSZ-nél is elismerik, hogy a mentők megbecsültsége és munkakörülményei valóban nincsenek arányban munkájuk értékével, de állításuk szerint a munkaruha-ellátás biztosított, a munkabér garantált, a szervezett gépkocsipark pedig folyamatosan szolgálatban áll.
Egy másik mentős azért kelt ki magából, mert egyre ritkábban találkozik „valódi” betegekkel, legutóbb például egy olyan nőhöz kellett kiszállniuk, akinek leszakadt a műkörme. A jelenlegi szabályozás szerint minden esetben használniuk kell a megkülönböztető jelzéseket, amikor pácienst szállítanak. Úgy érzik viszont, hogy az ilyen indokolatlan helyzetekben ezzel csak kockáztatják a saját és páciensük életét. „Ez nem mentő, ez szemétszállító” – magyarázza az OMSZ-es mentőápoló. Kuzmányi János ezt úgy fogalmazza meg, hogy a magyar emberekből hiányzik az egészségügyi kultúra, vagyis akkor is a 104-et hívják, ha másképp is megoldhatnák a problémájukat. A szakember szerint épp ezért lenne szükség magasabb szintű tájékoztatásra, már az iskolákban is. Mikor kell a megkülönböztető jelzés?

A megkülönböztető jelzések használatát szabályzat írja elő. Mentési feladatnál a riasztástól a helyszínre érkezésig, valamint ha a beteg állapota megkívánja, a helyszíntől a kórházig használandó.

Szubjektív döntések
Egy-egy hívás alkalmával sok irreleváns információt mondanak el a betelefonálók, ezt pedig meg kell tanulniuk szűrni. Külföldön például sokat segít ezen a helyzeten az "objektív kérdési séma", amelyet a diszpécserszolgálatoknál használnak. A szubjektív hozzáállás egyébként az OMSZ munkatársai szerint a mentőelosztó bázison is jellemző: napi szinten többször előfordul, hogy miközben például egy baleset közelében állomásozik egy mentőegység, sokkal messzebbről hívnak autót. Ezt a kívülállónak is irracionálisnak tűnő jelenséget ottlétünkkor is megtapasztaltuk.

Az OMSZ-nél az is gondot okoz, hogy nagy a szakemberhiány. Az egyik mentős a hvg.hu-nak arról mesélt, ahhoz például, hogy valaki mentőápoló legyen, nem kell komolyabb képzettség. Aki jelentkezik, akár már egy kéthetes tanfolyam után munkába állhat, bár először még ellenőrzött körülmények között.
Annak, aki a mentőautót vezeti, szintén nem kell egy pályaalkalmassági vizsgálaton (PÁV) kívül máson átesnie, ezért az egészségügy majd minden területén tapasztalható szakemberhiány miatt előfordulhat, hogy egy mentőautón egy hatodéves orvostanhallgató élet és halál ura, a mentőt egy szakácsból átképzett sofőr vezeti, és a mentőápolónak sincs komolyabb szakmai háttere. Győrfi Pál szerint ugyanakkor a mentőegység összeállítása során a szolgálati beosztás készítői a szakképzettség szempontját is figyelembe veszik.
 
Forrás: www.hvg.hu
Megtekintések száma: 1337 | Hozzáadta:: HardTrance | Dátum: 2011-09-02 | Hozzászólások (1)

Gondok vannak, új mentők nincsenek

Kengyel Kristóf 2011.8.30 08:30

Több mint fél éve próbál az Országos Mentőszolgálat 32-36 új esetkocsit vásárolni.


Tavaly év végén írt ki az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) egy tendert 679 millió forint (korábban ez az összeg 850 millió volt, de ez később elapadt) értékben új mentőautókra. Ebből az összegből körülbelül 32 új járművet kívántak vásárolni. Év elején megtörtént az első eredményhirdetés, amelyet a lengyel W.A.S. Wietmarscher Polska Sp. zo.o. nyert. Ahogy az nálunk lenni szokott, a tender végeredményét az egyik vesztes induló megtámadta. A Scorpio Kft. jogorvoslati kérelemmel fordult a közbeszerzési döntőbizottsághoz.

Az történt ugyanis, hogy az OMSZ a legmagasabb szintű mentőellátás biztosítására alkalmas, az uniós normának megfelelő tanúsítványokkal rendelkező, C típusú esetkocsikra kért ajánlatokat. Öten jutottak be a közbeszerzés utolsó körébe, a magyar tulajdonú Scorpio alvállalkozójával, a szlovák, orvosi és mentőjárműveket szállító Panax FCS. s.r.o.-val közösen, továbbá a lengyel W.A.S. (amely a német W.A.S. GmbH egyik leányvállalata), a szintén lengyel AMZ Kutno Sp.zo.o, akik nemrég mutatták be városi alacsonypadlós buszukat, a német Ambulanz Mobile GmbH & Co. KG, valamint a magyar tulajdonú Pikosystem Kórházi Technológiai Zrt. (új nevén VMD Zrt.) és HM EI Zrt. (Honvédelmi Minisztérium Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt.) mint közös ajánlattevők nyújtottak be ajánlatot. Amint az főként a hazai cégek tevékenységi köréből látszik, eddig ők nem gyártottak új mentőjárműveket. A legkedvezőbb árajánlatot mégis a Scorpio tette, amely egy kocsi szállítását 18,59 millió forintért vállalta, míg versenytársai 19,96 és 23,53 millió forint közötti ajánlatokat tettek. Így a cég a tenderen minimálisan megjelölt 32 helyett 36 mentőt tud szállítani. A vállalkozás Volkswagen Crafter alapra alakítja ki mentőautóját.

Az OMSZ azért zárta ki a Scorpiót az eljárásból, mert szerinte a cég ajánlata nem felelt meg az ajánlati kiírásnak, az ajánlott jármű betegterének töréstesztje nem terjedt ki a bútorzatra, a falra szerelt szekrényekre. A közbeszerzési döntőbizottság (KD) vizsgálatában azt állapította meg, hogy ugyan a cég csatolt nyilatkozataiból nem állapítható meg egyértelműen, a törésteszt vonatkozik-e a bútorzatra, viszont azt az OMSZ tisztázhatná az ajánlattevővel. A közbeszerzési törvény által biztosított hiánypótlás és felvilágosításkérés keretében egyértelműen tisztázható, hogy megfelel-e a törésteszt a kért szabványnak. (A Scorpio szerint korábban erre vonatkozóan nem kért tőle felvilágosítást az OMSZ.) A KD a hiánypótlás biztosításával kapcsolatban még feltárt kisebb hiányosságokat, ezért megsemmisítette a Mentőszolgálat eljárást lezáró döntését.

Az OMSZ gyorsított eljárásban írta ki újra a tendert, majd július 19-én végül a Scorpio Kft-t hirdették ki győztesnek. Természetesen ezt a tendert is megtámadta két pályázó, de arról nincs tudomásunk, hogy melyek voltak ezek.


Az OMSZ egyébként az elmúlt három évben egyetlen új mentőautót sem tudott vásárolni, kivéve a négy koraszülött autót, amit a mentősök találóan babakocsinak neveznek, és a huszonöt kárhelyparancsnoki Ford Focust. Ha a legfrissebb tender eredményesen zárul, akkor a 32 vagy 36, immár sárga színű mentőautó sem jelent megoldást a végletekig elhasználódott mentőjárművek cseréjére. Sajtóértesülések szerint a legöregebb Toyota Hiace-ek 500-700 ezer kilométert futottak. A fiatalabb Fordok közül is akad olyan kocsi, amely már 150 ezer kilométert futott.


A kormányzat egy huszáros vágással megoldotta a mentőautók korának problematikáját. Ugyanis egy rendeletmódosítás mostantól lehetővé teszi, hogy tíz év helyett tizenhárom éves mentőautókkal is lehessen mentést végezni. Természetesen a korábbi rendeletet nem tartotta be a mentőszolgálat, hiszen, ha ezt tette volna, legalább háromszáz autót ki kellett volna vonnia a forgalomból. Ez veszélybe sodorhatta volna az ország mentőellátását. Az új rendelet semmiképp nem jelent megoldást és sajnos a jelenlegi állapotokat konzerválja.
Forrás: www.iho.hu
Megtekintések száma: 804 | Hozzáadta:: HardTrance | Dátum: 2011-08-31 | Hozzászólások (2)

Fordulat a mentőautó-sztoriban
2011. július 24., vasárnap 9:20 Domokos Erika


Új eredményt hirdetett az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) a nettó 679 millió forint keretösszegben kiírt járműtenderén. Az eljárást az a Scorpio Kft. nyerte meg, amelynek ajánlatát korábban érvénytelenítette az OMSZ, és csak a Közbeszerzési Döntőbizottság júniusban hozott határozatával került vissza ismét a versenybe.


Az első eredményhirdetésen még a lengyelországi W.A.S. Wietmarscher Polska Sp. zo.o.-t választották ki nyertes szállítónak, a Scorpiót pedig a nem megfelelő töréstesztre hivatkozva kizárták az eljárásból.
Az OMSZ a legmagasabb szintű mentőellátás biztosítására alkalmas, az uniós MSZ EN 1789 normának megfelelő tanúsítványokkal rendelkező, C típusú mentőautókra (esetkocsikra) kért ajánlatokat. Öten jutottak be a közbeszerzés utolsó körébe, a magyar tulajdonú, többek között klímák és megkülönböztető jelzések felszerelésével és forgalmazásával foglalkozó Scorpio alvállalkozójával, a szlovák, orvosi és mentőjárműveket szállító Panax FCS. s.r.o.-val közösen, továbbá a lengyel W.A.S. (amely a német W.A.S. GmbH egyik leányvállalata), a szintén lengyel AMZ Kutno Sp.zo.o, a német Ambulanz Mobile GmbH & Co. KG, valamint a magyar tulajdonú Pikosystem Kórházi Technológiai Zrt. (új nevén VMD Zrt.) és HM EI Zrt. (Honvédelmi Minisztérium Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt.), mint közös ajánlattevők nyújtottak be ajánlatot.
A legkedvezőbb árajánlatot a Scorpio tette, amely egy jármű szállítását 18,59 millió forintért vállalta, míg versenytársai 19,96 és 23,53 millió forint közötti ajánlatokat tettek. Így a cég a tenderen minimálisan megjelölt 32 darab helyett 36 mentőt tud szállítani. A cég Volkswagen Crafter alapjárműre alakítja ki mentőautóját. Az OMSZ szándéka szerint már az idén szolgálatba állítja az új járműveket.
Az OMSZ azért zárta ki a Scorpiót az eljárásból, mert szerinte a cég ajánlata nem felelt meg az ajánlati felhívásnak, az ajánlott jármű betegterének töréstesztje nem terjedt ki a bútorzatra, a falra szerelt szekrényekre. A KD vizsgálatában azt állapította meg, hogy ugyan a cég csatolt nyilatkozataiból nem állapítható meg egyértelműen, a törésteszt vonatkozik-e a bútorzatra, viszont azt az OMSZ tisztázhatná az ajánlattevővel. A közbeszerzési törvény által biztosított hiánypótlás és felvilágosítás kérés keretében egyértelműen tisztázható, hogy megfelel-e a törésteszt a kért szabványnak. (A Scorpio szerint korábban erre vonatkozóan nem kért tőle felvilágosítást az OMSZ.) A KD a hiánypótlás biztosításával kapcsolatban még feltárt kisebb hiányosságokat az eljárásban, ezért megsemmisítette a Mentőszolgálat eljárást lezáró döntését.
Az OMSZ az elmúlt egy hónapban újraértékelte az öt ajánlatot, és a Scorpio tanúsítványát is elfogadta, végül e cég ajánlatát hirdette ki július 19-én nyertesnek - tudta meg portálunk. A Scorpio szállított már korábban is járműveket és egyéb eszközöket a mentőszolgálatnak. A pályázóknak referenciát kellett benyújtaniuk az előző két évből legalább húsz mentőautó, vagy hasonló műszaki felszereltségű jármű szállításáról, valamint rendelkezniük kellett 2009 és 2010 átlagában legalább nettó 200 millió forintos teljes árbevétellel, a mentők és az egyéb, speciális járművek értékesítéséből pedig 100 milliós bevétellel.

 
Forrás: www.napi.hu
Nyertes cégek honlapja: http://www.zppanax.sk
                                         http://www.scorpio.hu/

 
Megtekintések száma: 789 | Hozzáadta:: HardTrance | Dátum: 2011-08-05 | Hozzászólások (1)

2011. június 1-én, az éves bértárgyalás 7. fordulóján aláírásra került az étkezési hozzájárulás 50%-os emeléséről szóló OMSZ-MÖSZ megállapodás, melynek értelmében a havi étkezési utalvány összege 6.000 Ft-ra emelkedett. Az étkezési utalvánnyal kapcsolatos megállapodás visszamenőlegesen 2011. január 1-étől hatályos. A visszamenőleges és aktuális utalványok a június havi illetménnyel együtt kerülnek kiosztásra.
Megtekintések száma: 709 | Hozzáadta:: FireB | Dátum: 2011-06-28 | Hozzászólások (3)


Az nevet utoljára, aki először üt? - illusztrációPénteken kezdődik annak a két mentősnek a pere, aki három éve az M3-as kivezetőjén keveredett nézeteltérésbe egy autóssal. Bár a mentőautó sofőrjének tört el az arccsontja az incidensnél, az ügyészség mégis rá és társára tekint vádlottként.

2011. június 24. 06:45
Egy Rejtő-könyvben érezheti magát az a két mentős, akik 2008 novemberében keveredtek nézeteltérésbe egy autóssal Budapesten. A mentőautó a mentőállomásra haladt beteg nélkül az M3-as autópálya kivezetőjén, amikor a belső sávban mögé érkezett egy Peugeot.

A civil sofőr – ezt a nyomozás során sem tagadta – türelmetlen volt, sietett, ezért rátapadt a megkülönböztető jelzés nélkül, a forgalom ritmusában haladó mentőre és felvillantotta a reflektorát. A mentő lassított, amit a Peugeot vezetője „visszavágásként” értelmezett, ezért amint előzni tudott, megismételte ugyanezt a mentőautó előtt, majd továbbment.
Baleset végül nem történt, ám a Szerencs utcai kereszteződés lámpája megfogta a feleket, a mentőautó sofőrje pedig kiszállt, hogy kérdőre vonja a peugeot-st, „miért kell leszorítani a mentőt”.

Az arcába ütött

A történetben nagyjából eddig a pontig egyeznek a vallomások. A mentős szerint ezután a számon kért autós egyből az arcába ütött. A mentőápoló kiszállt az esetkocsi jobboldaláról, hogy megnézze, mi történt, és a társa fölé kerekedő autóst „leválasztotta” a leütött mentősről.

Az autós és a mellette ülő barátnője viszont állítja, a mentősök támadtak rájuk, a mentőgépkocsi-vezető többször beütött a Peugeot ablakán, majd nem engedték a férfit kiszállni, az ajtót pedig többször rácsapták a kezére és ebben – az álláspontjuk szerint jogos védelmi helyzetben – ütött ököllel az autós a sofőr arcába.

Sérülések

Az ütés betörte a mentő vezetőjének arccsontját, akinek egyik ujja is eltörött és mentő szállította kórházba, sérülése nyolc napon túl gyógyult. A mentőben utazott egy mentőtiszt hölgy is, aki a dulakodást látva rádión kért segítséget, így több mentő is a helyszínre sietett, az autóst pedig előállították a rendőrök.

A peugeot-snak a bal kézfején keletkezett apró horzsolásos sérülés, melynek ellátását sem a helyszínen, sem az előállításakor a XV. kerületi kapitányságon nem kérte, csak később keresett fel egy kórházat, hogy látleletet vetessen fel.
Jött a segítség

Jött a segítség


Ennek a sérülésnek a keletkezéséről is megoszlanak a vélemények, az autós szerint akkor történhetett, amikor rácsukták az ajtót, a mentősök szerint a mentősofőr fémkeretes szemüvege sérthette fel az ütést kiosztó kezet.

Súlyos testi sértés

Az ügyészség a peugeot-s és barátnője vallomását fogadta el, így ellene megszüntették az eljárást, míg a mentősöket súlyos testi sértés kísérletével és a személyi szabadság megsértésével vádolják.

Így, a már másodrendű vádlottként szereplő mentőápoló ügyvédjén keresztül azt üzente lapunknak, hogy őt és társát is megdöbbentette, hogy „a szolgálatban lévő mentős arccsontját eltörő, az emberéleteket mentő dolgozót a nyílt utcán leütő autós lett a sértett, ők pedig a vádlottak”.

Az ügyészség egyébként a vádiratban közérdekűmunka-büntetést indítványozott a két vádlottnak. A perben pedig kiderül, hogy igaza lesz-e Tüskés Vaneknak, aki szerint „az nevet utoljára, aki először üt”.
Megtekintések száma: 697 | Hozzáadta:: Evelyne | Dátum: 2011-06-26 | Hozzászólások (0)

Megtekintések száma: 633 | Hozzáadta:: FireB | Dátum: 2011-06-23 | Hozzászólások (0)

Belefulladt az Omszki-tóba egy férfi szombaton, holttestét a tűzoltóság búvárai találták meg - közölte a Pest megyei Rendőr-főkapitányság.

A rendőrséget és a mentőket szemtanúk értesítették arról, hogy egy fürdőző elmerült a Budakalász melletti tóban. A tűzoltóság búvárai több órás keresés után találták meg és emelték ki a partra a férfi holttestét.

Megtekintések száma: 593 | Hozzáadta:: FireB | Dátum: 2011-06-11 | Hozzászólások (0)

« 1 2 3 4 5 »
RSS

Belépés

Hírcsoportok

OMSZ [13]
Országos Mentőszolgálat hírei
FKI [2]
Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság hírei
Minisztérium [1]
Minisztériumi hírek
MÖSZ [0]
Mentődolgozók Önálló Szakszervezetének hírei
Érdekességek [5]
Érdekes hírek a nagyvilágból
Egyéb [0]
Egyéb hírek

Naptár

«  Április 2024  »
HKSzeCsPSzoV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Felhasználók

Online összesen: 1
Vendégek: 1
Felhasználók: 0


Szülinapos: pniki(46)